​معرفی، تاریخچه و چرایی مایکروسافت پراجکت

یکی از قوی ترین نرم افزارهایی که در زمینه کنترل پروژه وجود دارد نرم افزار مایکروسافت پروجکت ( Microsoft Project ) است که از خانواده آفیس ( Office ) بوده و مجموعه ای تقریبا کامل و غنی از ماژول ها و ابزار هایی است که توان افراد برای زمان بندی، مدیریت گروهی، برنامه ریزی منابع، گزارش پیشرفت و وضعیت پروژه را افزایش می دهد. پس از ارائه نسخه 2000 این نرم افزار شرکت مایکروسافت ( Microsoft ) نیاز دید تا با جمع آوری اطلاعات از مدیران پروژه، متخصصان این بخش و کاربران نرم افزار و ذینفعان و درک نیازهای آنها مجموعه نسخه 2002 را با قابلیت های زیادتر و کارآمدتر روانه بازار کند.

مهندسین صنایع نیز از جمله بیشترین استفاده کنندگان کنترل پروژه در شرکت ها و صنعت محسوب می شوند که باعث می شود از این نرم افزار برای پیش بینی وضعیتشان استفاده کنند. حدودا 10 سال است که نرم‌افزار مایکروسافت پروجکت ( MSP ) توسط مهندسان و برنامه ریزان و کاربران ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد. برای زمان بندی پروژه ها توسط مهندسین کنترل پروژه این نرم افزار بسیار مناسب می باشد.

MSP، با توجه به برخی کمبودها و کاستی هایی که در قیاس با نرم افزارهای مشابه خود دارد ولی در بین کاربران دنیا و ایران جایگاه ویژه ای دارد که ذیلا به دلایل آن خواهیم پرداخت.
سهولت كار کردن با MSP، بهره گیری از امكانات Windows ، وجود رابط کاربری با سایر نرم‌افزارهایMicrosoft Office و شباهت کامل ظاهر این محصول با سایر محصولات خانواده Office که ذهنیت آشنایی را برای کاربر القا می کند، Help Online که راهنمای کاملی است که با برنامه عرضه می شود، توان ارائه گزارش‌ها وView های مختلف، توان ایجاد View ها و Table های جدید و داشتن محیطی کاربر پسند از جمله قابلیت های مایکروسافت پروجکت ( پراجکت ) است که این نرم افزار را برای کاربران خاص جلوه می دهد.

این نرم افزار ( مایکروسافت پراجکت ) در زمینه کنترل و مدیریت پروژه، برنامه ‌ریزی تا تكمیل و انتقال گزارش‌های نهایی را برای کاربرانش فراهم می سازد. یعنی می توانیم قبل از آغاز پروژه از MSP برای پنج زمینه ساماندهی یک طرح، زمان بندی فعالیت ها، تخصیص منابع و هزینه فعالیت ها، تنظیم طرح ها با توجه به محدودیت ها و ایجاد گزارش های متنوع که تمام ذینفعان پروژه از جزئیات کامل پروژه مطلع باشند ( حتی محدوده پروژه و اختیارات و امکانات هر فرد ) استفاده کنیم.

در هنگام اجرای یک پروژه نیز برای کنترل پیشرفت پروژه در چهار زمینه کنترل میزان عملکرد واقعی نسبت به میزان عملکرد برنامه ریزی شده، برنامه ریزی با توجه به جدول زمانی پروژه، اصلاح طرح با پیش بینی یا در نظر گرفتن احتمالات و گزارش گیری کامل که فیلد آخر مهمترین کار به هنگام ارزیابی پروژه محسوب می شود نیز مایکروسافت پروجکت ( پراجکت ) به کمک مهندسین صنایع و مدیران کنترل پروژه آمده است.

با توجه به سادگی یادگیری این نرم افزار نسبت به سایر نرم افزارها معمولا توصیه می شود ابتدا این نرم افزار را کامل فراگرفته تا در صورت نیاز به تخصص و کارآیی های دیگر و کار با سایر نرم افزارها آشنایی با ماژول های آن ها بسیار برای کاربر راحت تر صورت پذیرد.​

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *